Jó kérdés.
Most vagy minden rendben lesz és a lakás VALÓBAN elkelt - vagy nem.
Maradjunk annyiban, hogy legyen csak minden rendben. És akkor már nem lesz miről írni a blogban. Remélem, hogy okafogyottá válik.
A szerződés már majdnem kész, az összes necces pontot átbeszéltük, mindenki leOK-zott mindent (pedig nagyon sok kritikus pont volt), most azt várjuk, hogy a vevők ügyvédje elkészítse azt a verziót amit már az ügyvédünknek is megmutatunk (eddig mi dolgoztunk helyette). Ő már csak ránéz, és mehet.
Kedden este aláírjuk és érkezik a foglaló. Ha a vevőink megkapják a foglalót az ő vevőiktől. Ez mondjuk már holnap este kiderül. Utána 2 részletben jön a vételár. Megegyeztünk a kötbérben, a dátumokban, a felelősségekben. Könnyen, teljesen jól együttműködve. Remélhetően az ügyvéd végső verziója is teljesen rendben lesz, és nem kell még 2 kört futni.
Véges időn belül a Földhivatal is lepucolja a tulajdoni lapot (nekünk péntekre ígértek valamit... remélem tényleg kész lesz - na nem mintha nem lehetne csúszás...).
Mindenesetre benyomok egy kis statisztikát:
Létező legelső hirdetés: valamikor tavaly nyáron, egy, az online expresszbe a válsághoz képest brutál magas áron felpakolt hirdetés, lényegében nulla érdeklődés mellett. Jött 1-2 érdeklődő, de semmi értelmük nem volt. Utána hagytuk az egészet, igazából mi sem voltunk benne biztosak, hogy el szeretnénk adni. Ja, és legyártottam a lakás honlapját, hagy kezdjék el a keresők beindexelni.
2011 január 5: Az egyik fórumon épp arról beszélgettünk néhányan, hogy miért nem adjuk ki a lakást. Igazából csak ellenérveim voltak. Na de akkor miért nem adjuk el? Tényleg. El kellene adni! Tényleg el kellene adni? Marhaság. Mélyponton a piac. Mindegy, akkor legalább...
Marhuljunk egy kicsit!!! Tényleg csak úgy poénból, mindenféle valódi eladási szándék nélkül. Kicsit úgy, hogy ha valaki megveszi ennyiért, akkor vigye.
Előszedtem néhány ezer éves képet, rápakoltam néhány sci-fi figurát, felraktam az Expresszre - és néhány nappal később beküldtem a hirdetés linkjét az egyik blogra. Igazából csak úgy poénból, magam sem gondoltam komolyan, hogy valóban elkezdjük hirdetni a lakást - viszont kíváncsi voltam arra, hogy ennyi elég-e egy posthoz - vagy akár egy Index címlaphoz.
Elég volt. Mindkettőhöz.
A hirdetés hatékonysága persze nulla volt, hiába nézte meg majdnem 3000 ember. Persze jöttek a visszajelzések, hogy milyen jól néz ki a lakás, meg hajrá. Elgondolkoztunk.
Éééééééééééééés belevágtunk!
Valódi kampány kezdete: 2011. február 1 (?)
--> Irányár: 12,5 m Ft. (vagy még 12,9?) Érdeklődők: meglepően sokan, a többség persze lerázva. A dobogó senkinek sem tetszik (csak annak a néninek, akinek annyira tetszettek a fogasaink... de ő nem számít :) ) Hiába is ajánlgatjuk, hogy kiköltözés előtt lebontjuk. Szívás. Ár levitele 11,9 millára. Az idő pénz. A pénz pedig kamatozik - az pedig még több pénz.
Kampány első felének lezárása: 2011. március 8 (eddigi lakásnézők száma: 4)
--> Tervek: home staging, végleges eladási ár fixálása. Tervezett új ár: 11,9 m FT, lakáshirdetés felfüggesztve
Kampány második fele indulásra kész - de még nem hirdetjük a lakást; csak az ablakba kiragasztott papíron: 2011. március 20
--> Dobogó elbontva, lakás egy része fehérre festve - szín szempontjából semlegesítve! Hirdetések átírva 11,5 millára - ehhez viszont már tartani fogjuk magunkat, alku nélkül.
Rögtön az első két napon meg is nézi két érdeklődő a fehérre festett, dobogómentes lakást. Mindenkinek tetszik. A második érdeklődő néhány héttel később vevőjelöltté válik.
Online kampány második fele indul: 2011. március 26
--> még néhány érdeklődő, komoly jelölt is jön
2011. április 16 - vételi ajánlat a lakásra, a meghirdetett, 11,5 millió Ft-os áron.
Egy kis összefoglaló:
Kb. 11-13 ember nézte meg a lakást. Akik végül egy hónappal később ajánlatot tettek voltak sorban a hatodikak.
Intenzív kampány hossza: kb. 2,5 hónap
Ebből holtidő: 2 hét
Árcsökkentés mértéke a kampány kezdetéhez képest: kb. 11%
Árcsökkentés mértéke a válság előtt, banki ingatlanbecslő által adott becsléshez képest: kb. 15%
Összes költség (a munkával nem számolva): kb. 30e Ft
- Home staging anyagköltség (festék, függöny, képkeretek): 20e Ft
- Papír/nyomtatás: Talán 1000Ft?
- Hirdetési díjak: 10e Ft (ezt ne kérdezzétek, hogyan, én sem tudom... ennyi és kész)
Összes munka:
- Plakátolás: legyen 5 óra (vagy inkább 10? Fogalmam sincs, általában akkor plakátoltam ha eleve ott jártam valahol, olyankor nem nagy szám kiragasztani valamit a hirdetőtáblára)
- Home staging: ez sok volt, viszont a dobogó elbontása vitte el a legtöbb időt, amit ha eladjuk akkor is el kellett volna bontani. Szerintem 15 órába belefér a teljes nettó munkaidő.
- Honlapbuhera:3 óra
- Hirdetésfeladás: kb. 2-3 óra a teljes kampány alatt
- Minden más: fogalmam sincs. Senkit se tévesszen meg az én neten töltött időm. Én sokat vagyok a neten. Nagyon sokat. Hobbiból. Ez nem szükséges a lakás eladásához. Mint ahogy az sem, hogy a látogatottsági statisztikákat szugeráljam - azokat most is nézem, mert érdekel!
Összes, az ingatlanosok lerázására fordított idő: eszméletlenül sok. Kategóriákkal több, mint a lakás mutogatása, a vevőjelöltek istápolása. Olyan idő, ami pocsékba ment.
Kártékonyak? Igen. Levakarhatatlanok? Igen. Csodálkoznak ha köszönés nélkül lerakom a telefont? Nem.
Engem per pillanat nem érdekel, hogy vannak-e köztük jók. Az sem, hogy az emberek egy részének szükségük van-e rájuk.
NEKEM NINCS! NEM IS VOLT! Hagyjanak békén. (Főleg, hogy a napokban eszméletlenül intenzíven kezdtek el zargatni! Lehet, hogy kikapcsolom néhány hétre a telefonom. )